Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/25/2015025/sundstromtravel.se/public_html/db.php on line 27 Jorden Runt pć 365 Dagar - Invercargill - Te Wai Pounamu - Sydön, Nya Zeeland – Del tvĂ„.
Sundström Travel Logo

Invercargill - Te Wai Pounamu - Sydön, Nya Zeeland – Del tvĂ„.

Nya Zeeland (Southern Scenic Route) 2006-01-29

Nu har vi hittat Nya Zeelands sjÀl! Som vi sa senast skulle vi ta oss söderut frÄn Dunedin ner mot The Catlins och mot staden Invercargill och det var riktigt hÀftigt att komma ivÀg frÄn turiststrÄken lite grann.

NĂ„gra exempel: HĂ€r nere lĂ„ser man inte ytterdörren eller bildörrarna inte – vi tog in pĂ„ ett ”farmstay” i Slope Point hos nĂ„gra fĂ„rfarmare och dĂ€r var det bara att kliva rĂ€tt in i huset och lĂ„na grejor minsann. KĂ€ndes nĂ€stan som hemma, vi var de enda gĂ€sterna och hade ett stort kök och vardagsrum för oss sjĂ€lva....och ja visst ja, vi fick Ă€ven alla miljoners miljoner sandflies för oss sjĂ€lva ......(kli, kli, kli)! Det blev en hel del mil pĂ„ dammiga grusvĂ€gar och bland en massa fĂ„r. Det gĂ„r nog 100 fĂ„r/lamm pĂ„ en mĂ€nniska i dessa trakter sĂ„ vi var glada att vi hittade nĂ„gon att prata med och bo hos. FĂ„ren gick nĂ„gra meter frĂ„n vĂ„rt krypin sĂ„ det gick inte att undgĂ„ att höra deras idisslande – gissa om det lĂ„ter nĂ€r 100-tals fĂ„r Ă€ter!!!

NĂ„gra dagar senare spelade vi golf i Invercargill pĂ„ Southland Golf Course och dĂ€r blev vi otroligt vĂ€nligt bemötta nĂ€r vi dök upp. De fixade nĂ„gra lĂ„neset till oss bĂ€gge och efter att ha betalat greenfee och lĂ„nesetet (150 kronor per person för hela kitet) sĂ„ drog vi ut pĂ„ banan. Det dröjde inte lĂ€nge förrĂ€n nĂ„gra banarbetare kom fram och hĂ€lsade pĂ„ oss och gav oss lite extra bollar som de hittat. Efter nio hĂ„l kommer managern ut frĂ„n klubbhuset och sĂ€ger att han ordnat med diplom som vi fĂ„r nĂ€r vi kommer in till klubbhuset igen efter 18 hĂ„l – bevis pĂ„ att vi spelat den sydligast 18-hĂ„ls linksbanan i vĂ€rlden!!

Vid hĂ„l 15 kom det fram ytterligare en banarbetare som gav oss fler bollar – vi gick plus pĂ„ bollar denna runda!!! JodĂ„, efter 18 hĂ„l (Eva vann 4/3) fick vi vĂ„ra diplom och nĂ„gra andra spelare kom fram till oss – de vill prata med ”The Visitors” - ryktet hade gĂ„tt runt banan!!!!!

AlltsĂ„, hĂ€r i Söder Ă€r (de fĂ„ mĂ€nniskor man hittar) vĂ€ldigt vĂ€nliga och det Ă€r lite mysstĂ€mpel över denna del av Nya Zeeland. Naturen Ă€r annorlunda, stora skogsomrĂ„den som till viss del liknar djungel blandas med mjuka kullar dĂ€r fĂ„ren gĂ„r och betar. StrĂ€nderna Ă€r kilometerlĂ„nga och helt folktomma. Sjölejon och sĂ€lar ligger och slöar och i luften Ă€r det fullt av sjöfĂ„glar av olika slag. Vi hade riktigt fint vĂ€der nĂ€r vi tog oss frĂ„n Dunedin via Nugget Point till Slope Point sĂ„ det blev nĂ„gra schyssta foton i solnedgĂ„ngen vid Slope Point och frĂ„n en av vĂ„ra utflykter till Waipapa Point. DĂ€r hade vi riktig tur dĂ„ vi fick sĂ€llskap nĂ„gra meter ut i vattnet av ett litet stim av Hector Dolphins. De följde oss nĂ€r vi vandrade fram efter stranden – det var coolt! Ute till havs beskĂ„dade vi genom vĂ„r kikare tusentals muttonbirds som jagade fisk.

Ju lĂ€ngre vi Ă€r ute och reser desto mer mĂ„na blir vi om att denna fantastiska natur skall skyddas sĂ„ gott det gĂ„r sĂ„ Ă€ven mĂ€nniskor i framtiden kan fĂ„ uppleva detta. Samtidigt Ă€r vi helt eniga nĂ€r vi konstaterar att Galapagos som vi besökte i november Ă€r det mest unika i djurliv vi upplevt hittills – mycket beroende pĂ„ att man kom sĂ„ nĂ€ra djuren dĂ€r. FĂ„r ni chansen – ÅK DIT!!!!!!!!

Efter de underbara dygnen i The Catlins tog vi oss in till Invercargill. Invercargill Ă€r en av de större stĂ€derna pĂ„ Sydön och vi hittade ett riktigt bra hostel mitt i stan som vi hade 4 övernattningar pĂ„. Vi hade bestĂ€mt oss för att spela golf hĂ€rnere nĂ„gra dagar och sĂ„ blev det – 63 hĂ„l pĂ„ tre dagar pĂ„ tvĂ„ olika banor. Helylle!

Vi var ett hĂ€rligt gĂ€ng pĂ„ vĂ„rt hostel sĂ„ det blev nĂ„gra spĂ€nnande middagar tillsammans med 67-Ă„riga Bill och Wendy frĂ„n Thunder Bay, Canada och 55-Ă„riga Sue frĂ„n Brighton, England. SĂ„ nu Ă€r myten om att det bara Ă€r 20-Ă„ringar som reser som backpackers död!! Bill och Wendy reser 3 mĂ„nader i NZ och Sue Ă„ker sjĂ€lv ett halvt Ă„r runt NZ – inspiration för nĂ„gra av vĂ„ra kĂ€ra lĂ€sare kanske!!!!???? Faktum Ă€r att vi trĂ€ffar mĂ„nga i â€Ă¶vre tonĂ„ren” = 50+ som Ă€r ute och reser. En del Ă€r pensionĂ€rer, en del har som vi av olika skĂ€l tagit en paus i sina liv – det som Ă€r gemensamt Ă€r intresset för resandet med allt det ger.

Sista dagen i Invercargill dyker Rich och Deb upp! Det var med dem vi delade ett fyrabÀddsrum pÄ ett hostel i El Chalten, Patagonien i Argentina och som vi sedan delade ett fyrabÀddsrum i Santiago de Chile och flög över till Auckland med! Nu kom de förbi med sin sk. husbil och har gjort oss sÀllskap sedan dess. De bor i sin lilla husbil och vi pÄ hostel/stugor.

Vi tog oss upp till Lake Manapouri som ligger i Fjordland och bestĂ€mde oss för att göra Milford Sound och Doubtful Sound. Dag ett tog vi vĂ„r bil och Ă„kte de 14 milen upp till Milford Sound. En fantastiskt vacker vĂ€g dĂ€r faktiskt en hel del av Sagan om Ringen spelades in. Tro det eller ej men vi blev stoppade av en filminspelning pĂ„ vĂ€gen hem – troligen nĂ„gon reklamfilm med Mercedec Benz (det stod en silverblĂ€nkande ny Merca-modell vid sidan av vĂ€gen). Det blev en hel del fotografistopp – kolla spegelbilden vi tog!! – och till slut kom vi fram till Milford Sound. Ja, det Ă€r en fjord och det Är mycket likt Norges fjordlandskap! HĂ€r regnar det cirka 9.000 millimeter per Ă„r sĂ„ vi hade förvĂ€ntat oss nĂ„gra hĂ€ftiga vattenfall men det hade inte regnat pĂ„ en vecka sĂ„ det bidde inga spektakulĂ€ra vattenfall denna gĂ„ng.

Sanslöst vackert – och Ă€n en gĂ„ng var vĂ€dergudarna pĂ„ vĂ„r sida! I Milford Sound landar det en Cessna eller liknande och helikoptrar i parti och minut samtidigt som det dagligen anlĂ€nder ett 60-tal bussar med folk som skall Ă„ka ut pĂ„ fjorden. Vi bestĂ€mde oss för att inte göra det utan att ta oss en tur pĂ„ Doubtful Sound istĂ€llet! PĂ„ vĂ€gen hem stannade vi i Divide och gjorde en 3-timmars vandring upp till Key Summit. StĂ€llet kallas sĂ„ dĂ„ det frĂ„n denna plats gĂ„r tre floder som rinner ut i havet vĂ€st, söder och i öst!

VĂ€l hemma vid Lake Manapouri sĂ„ blev det mumsmumsmiddag och en introduktion till Deb och Rich till kortspelet Plump. Vi ser alla fram mot morgondagen – vi har kostat pĂ„ oss en kryssning med övernattning pĂ„ Doubtful Sound.