Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/25/2015025/sundstromtravel.se/public_html/db.php on line 27 Jorden Runt pć 365 Dagar - Kerikeri - Adjö till Te Ika A Maui, Nordön, Nya Zeeland
Sundström Travel Logo

Kerikeri - Adjö till Te Ika A Maui, Nordön, Nya Zeeland

Nya Zeeland (Auckland) 2006-03-14

Kia Ora, för sista gÄngen frÄn Nya Zeeland!

STAND UP & SURF!

Vi kÀmpade och kÀmpade och hade SKITKUL, tufft var det men vi lyckades komma upp, stÄendes, pÄ brÀdan nÄgra gÄnger!!!! Peter, vi förstÄr kÀnslan!! WOW!! FÄr vi chansen ska vi definitivt prova igen - vi pratar naturligtvis om surfingen i Raglan. Vi höll oss till den grunda delen av viken med vÄra stora, tunga, lite softare nybörjarbrÀdor och vi har efter detta den största respekt för de surfare som smidigt och snabbt glider upp pÄ brÀdan och dansar ivÀg pÄ vÄgorna Ät höger och vÀnster!! HÀr i Manu Bay (Kultfilmen "Endless Summer" frÄn 1966 spelades in hÀr) naturligtvis till vÀnster! VÀrldens lÀngsta "vÀnster" finns ju hÀr.

Det var nĂ€stan en vecka sedan och faktum Ă€r att vi lĂ€mnar NZ imorgon. Snyft!!! NĂ„vĂ€l, allt har sin tid och det skall bli kanontrevligt att flyga till Fiji. Det blir 5 veckor dĂ€r och merparten av tiden Ă€r vi pĂ„ Kadavu och Taveuni - inte sĂ„ kĂ€nda öar kanske, för Fiji-resenĂ€rer. Men pĂ„ Sophies inrĂ„dan skippar vi Beachcomber, det Ă€r FÖR livat dĂ€r sĂ€ger hon!! Ni fĂ„r mer info nĂ€r vi kommit dit! Mycket dykning lĂ€r det bli, kul!! Vi fĂ„r besök frĂ„n Sverige minsann! Ska fira PĂ„sk med Daniel (fd. arbetskompis med Eva) och Stefan. Det finns plats för fler, nĂ€r kommer du/ni?

Avslutningen i NZ var lika kul och trevlig som hela vÄr resa Àr och har varit. Vi drog frÄn Raglan upp till Auckland dÀr vi trÀffade Anna (Kiwi) och Dave (Engelsman) som vi lÀrde kÀnna pÄ Ilha Grande och Paraty i Brasilien i höstas. Vi Ät en hÀrlig (Restaurang-!) middag i Ponsonby och berÀttade om allas vÄra reseminnen. De har bestÀmt sig för att flytta frÄn London och hit till Auckland.

Auckland Àr inte en stad som imponerar sÄ vi gjorde vad vi skulle = gick pÄ Les Mills och Äkte runt lite och kollade stan frÄn bilen. PÄ nJoy i TÀby kör vi ju en hel del Spinning och Bodypump och Bodypumpen kommer frÄn det Les Mills som ligger i Auckland sÄ naturligtvis var vi tvungna att besöka Bodypumpens Mecka!! Snacka om stort stÀlle!!! PÄ Bodypumpen gÄr det sÀkert in 300 personer och vi körde jÀrnet (med jÀrnstÀnger igen!) och gÄr det som planerat hinner vi med ett pass senare idag!

TvÄ nÀtter i Auckland fick rÀcka och tidigt en morgon satte vi oss i bilen och for norrut mot Bay of Islands. En bit norr om Auckland svÀngde vi av och hÀlsade pÄ Kira och Tommy. Kira (och Reece) trÀffade vi pÄ Koh Lanta för tre Är sedan och vi har haft mailkontakt sen dess. Vi sa Hej till Tommy (10 mÄnaders Charmtroll) och bestÀmde att vi skulle komma förbi och Àta nÄgra dagar senare nÀr Àven Reece var hemma (bÀgge Àr lÀrare och Kira Àr mammaledig).

Senare den dagen kom vi till Kerikeri Farm Stay som Jörgen pÄ Spintab tipsat om. Tusen tack, Jörgen! Ett litet Hostel med tillhörande liten stuga pÄ tvÄ rum och kök, dÀr vi fick bo. Mycket trevlig Àgare, flickvÀn, personal och övriga gÀster sÄ dÀr blev vi kvar i 4 nÀtter!!!

Claes, som Àger farmen och har sitt hem i Hostelet, Àr ursprungligen frÄn Sverige men har varit utomlands i 25 Är. Han livnÀr sig som Apelsinfarmare (och pÄ Hostelet) sÄ hÀr fanns det en dj.. massa apelsiner och mandariner utanför huset. Varje morgon gick Eva ut och plockade apelsiner och gjorde varsitt STORT glas med fÀrskpressad juice till frukost.

En dag hjÀlpte vi Claes att plocka ihop 150 kilo som en kund skulle komma och hÀmta - det gick pÄ en timme och under tiden berÀttade han en massa om verksamheten. Visste ni att apelsiner mÄlas och poleras?? Och besprutas förstÄs, inte Claes dock dÄ han kör ekologiskt, men de vi köper i affÀren hemma!

PÄ kvÀllarna grillades det och dukades lÄngbord med de gÀster som bodde dÀr - sicket familjÀrt hostel! Sista kvÀllen var vi 12 st som bidrog med olika matrÀtter, Mums!! PÄ dagarna softade vi, löste sudoku, Äkte till Paihia, Russell och gjorde en bÄttur pÄ Bay of Island (Äkte naturligtvis till Hole in the Rock) och kollade in Kerikeri. Vi besökte Waitangi dÀr England och Maoris skrev under avtalet mellan England och NZ (Maoris - olika stammar), det sk "Treaty of Waitangi" 6:e februari 1840.

LÀngre norrut Àn Kerikeri i Bay of Island blev det inte denna gÄng. Vi "fastnar" ju hela tiden pÄ mysiga Hostels!!! FÄr helt enkelt Äka tillbaks och se mer av Norra ön. PÄ vÀgen tillbaka till Auckland stannade vi hos Kira, Reece och Tommy och Ät en hÀrlig BBQ innan vi Äkte in till vÄrt Hostel i Ponsonby, Auckland.

Idag tömmer vi bilen (vad mycket vi samlat pÄ oss!!), skickar hem lite grejer, ger bort bilkartor och annat, brÀnner CD:s, skriver i Min Tur och gör oss beredda för att lÀmna NZ........med en tÄr i ögat.....och förbereder oss för mera Sommar!!

HÀr Àr det snart höst, lite kallt pÄ mornarna och massor av gula löv pÄ gatorna. Ha det sa bra och.........tÀnk....... snart har Ni VÄr!!